Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Het Belang van Vitamine D

Vitamine D is een ontzettend belangrijke voedingsstof voor jouw lichaam.

Je lichaam produceert Vitamine D zelf, wanneer de huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Niet voor niets wordt Vitamine D dan ook de “zonnevitamine” genoemd.

Vitamine D is een vet-oplosbare vitamine (net als vitamine A en E bijvoorbeeld). In sommige voedingsmidden is daarom Vitamine D terug te vinden. Denk hierbij met name aan dierlijke voedingsmiddelen zoals vette vis, rood vlees, lever en eieren.

In het lichaam vervult Vitamine D verschillende belangrijke functies. De belangrijkste is wellicht de absorptie van calcium en fosfor, alsmede het ondersteunen van het immuunsysteem.

Bij de groei en ontwikkeling van een goed stel tanden en botten is Vitamine D cruciaal. En verschillende onderzoeken wijzen er ook op dat Vitamine D voor een verbeterde weerbaarheid tegen bepaalde ziekten zorgt.

Wanneer je lichaam niet genoeg Vitamine D krijgt dan loop je meer risico op aandoeningen zoals osteomalacia (zachte botten) of osteoporose (kwetsbare botten).

In dit artikel zetten we op een rijtje wat Vitamine D mogelijk voor jou kan betekenen.

1. Vitamine D strijdt tegen ziekten

Verschillende onderzoeken wijzen erop dat Vitamine D mogelijk een rol speelt bij:

  • het verminderen van de kans op Multiple Sclerose (MS), volgens een onderzoek dat in 2006 is gepubliceerd (1).
  • het verminderen van de kans op hart- en vaatziekten (2)
  • het verminderen van het oplopen van de griep (3).

En tegen corona?

In het huidige coronatijdperk is de interesse in Vitamine D ook enorm gestegen vanuit de medische wereld. Er zijn aanwijzingen dat Vitamine D ook een positieve invloed heeft op de weerstand tegen de symptomen van COVID-19.

Een betere weerstand tegen een virus maakt je er overigens niet immuun tegen. Dat is een wezenlijk verschil dat onderstreept dient te worden.

In een artikel in de Volkskrant van 22 oktober 2020 wordt aangehaald dat Covid-patiënten vaak last hebben van hun immuunsysteem dat in reactie op het coronavirus uit de bocht vliegt. Vitamine D zou die ontsporing kunnen bedwingen, blijkt onder meer uit Amerikaans onderzoek.

Hoogleraar immunologie, Huub Savelkoul, zegt dat je het immuunsysteem kunt zien als een orkest met perfect op elkaar afgestemde muzikanten, waarbij Vitamine D een rol kan spelen als dirigent. Om het immuunsysteem te dirigeren zodat het beter functioneert.

Vitamine D zou je dus kunnen zien als Vitamine D(irigent).

Er is echter meer onderzoek nodig definitief uitspraken te kunnen doen over de werking van Vitamine D bij een coronainfectie.

Met betrekking tot andere virussen is er wél overtuigend bewijs. Er zijn duidelijke indicaties dat Vitamine D beschermt tegen het krijgen van een luchtweginfectie (4).

Volgens immunoloog Savelkoul moet Vitamine D echter niet als een wondermiddel worden beschouwd. Het is slechts een onderdeel van het complexe immuunsysteem.

Over de werking van Vitamine D zegt hij “‘Je moet zes weken tot drie maanden dagelijks een supplement slikken om de hoeveelheid vitamine D in je bloed te verhogen. Dus denk niet: ik slik morgen een pilletje, dan ben ik overmorgen beschermd.”

2. Vitamine D bestrijdt depressie

Onderzoek heeft aangetoond dat Vitamine D mogelijk een belangrijke rol speelt bij het reguleren van de gemoedstoestand. Hiermee kan het mogelijk ook helpen depressie af te wenden.

Zo werd bij een onderzoek in Noorwegen (onder 441 personen met depressieve klachten) vastgesteld dat de personen met Vitamine D-suppletie een verbetering zagen in hun symptomen. (5)

3. Vitamine D helpt om spieren sterker te maken

Naast het feit dat Vitamine D helpt om de botten sterk te maken en te houden, kent het dit effect ook op je spieren.

Een gebrek aan Vitamine D kan ervoor zorgen dat de spieren zwakker worden.In de spieren zitten receptoren waar Vitamine D zich aan kan binden.

In onderzoek is waargenomen dat hoge levels van Vitamine D samenhangen met een verbeterde kwaliteit van de beenspieren. Qua kracht, snelheid én sprongkracht. (6)

Is suppletie nodig?

Eigenlijk wel. Maar liefst de helft van de volwassen Nederlandse bevolking kent een tekort aan vitamine D! (7)

Met name bij ouderen en mensen die weinig in de buitenlucht komen is dit een reëel probleem. (8)

Ook is het gebrek aan zonlicht in de donkere maanden van het jaar een extra factor die kan bijdragen aan een tekort van Vitamine D.

Het kan enorm lastig zijn om dit tekort aan te vullen door middel van voeding en daarom kan het gebruik van een Vitamine D-supplement uitkomst bieden.

Idealiter kies je voor een Vitamine D-supplement dat Vitamine D3 bevat (cholecalciferol) omdat deze vorm van Vitamine D beter wordt opgenomen door je lichaam.

Ook is het raadzaam om voor een supplement te kiezen dat een gezonde bron van vetten bevat (zoals olijfolie of MCT-vetten). Veel producenten stoppen soja- of zonnebloemolie in hun producten. Dit zijn plantaardige oliën die je liever niet gebruikt.

Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik van Vitamine D? Laat het weten in een reactie onder dit artikel!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

12 reacties Plaats reactie

  1. Vit. D3 gebruik ik al zo’n 10 jaar tegen het opkomen van griep. Maar dan in hoge doseringen. Op het moment dat er verschijnselen komen in een griep epidemische periode slik ik 3 weken lang 100.000 IE per week. Daarna afbouwen met 2 weken 50.000 IE.
    Afsluiten met dagelijks 5000 IE en dat aanhouden tot en met april.
    Deze methode werkt altijd!!! Als natuurgeneeskundige ook gezien dat het altijd werkt bij mijn cliënten, niet één uitgezonderd.
    Maar je kunt alleen een erge verkoudheid of griep effectief behandelen bij deze hoge doseringen. Doseer je lager, dan blijft voldoende effect uit en krijg je alsnog griep, al is het in mindere mate dan anders het geval zou zijn geweest.
    Waarschuwing: niet méér weken hoge doses gebruiken dan hierboven aangegeven. Teveel is teveel en overdoseren haakt aan op angst, die gewoon niet nodig is!

    Beantwoorden
    • Hee Frea, thnx voor je reactie! Zou je de laatste regel nog eens kunnen verduidelijken. Er staat nu aan de ene kant een waarschuwing om iets niet te doen en vervolgens staat er dan overdoseren op angst haak en dat dat niet nodig is.

      Beetje verwarrend. Kan je eens verduidelijken? Thnx!

      Beantwoorden
  2. Ik neem al zeker 5 jaar vitaminen D3 en vitaminen C 1000 mg elke dag en voel mij er zeer goed bij.

    Beantwoorden
  3. Een vitamine D tekort wil je echt niet meemaken. Wat heb ik mij beroerd gevoeld. Gelukkig werd er op advies van de DM assistente bloedonderzoek gedaan en de uitslag bleek dus een tekort. Sowieso moeten mensen met een donkere huid altijd hun Vit D aanvullen vanwege het tekort aan zonlicht. Vanaf de geboorte krijgen kinderen het, maar er was nooit gezegd dat het permanent moet ook als je volwassen bent. Ik wijt het aan veranderde inzichten.

    Beantwoorden
    • Thnx voor je input Madelijn! Ben zelf donker en heb nooit bijgeslikt. Zal het eens doen bij deze 🙂

      Beantwoorden
  4. Ik slik al jaren D3. 25mcg. Komt de R in de maand. Dan verhoog ik het naar 50mcg. Ik heb net corona gehad. En heb direct verhoogd naar 150mcg per dag. Wij slikken ook veel vitamine C. Normaal 4 gram per dag. Met corona 8 gram. Ook slikte ik met Corona extra zinkcitraat en quercetine. Zie zelfhulpcovid19.nl. Ik ben 71 jaar. En heb het niet benauwd gehad. Gaat weer goed
    Gezonde voeding doen wij ookal
    Zodat onze darmen in orde zijn.

    Beantwoorden
  5. Hey Dennis!

    Zou je aanraden om een standaard of “versterkt” supplement te nemen? Ik ben persoonlijk aan het overwegen om deze te nemen: https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-d-tablet

    Reacties zijn super goed alvast, maar ze hebben ook een sterke versie, en ik weet niet of dat wel de juiste is, aangezien ik nog geen ervaring heb met supplementen.

    Wat denk jij?

    Bedankt voor je antwoord!

    Beantwoorden
    • Hee Glenn, goeie vraag zeg! De ADH voor mensen onder de 70 is 10 mcg en voor mensen boven de 70 is de ADH 20 mcg. Dus mocht je ouder zijn dan 70 dan zou ik aanraden om voor de sterke variant te gaan.

      Ik heb die van Flinndal vergeleken met die van ons en voor 1 cent per capsule ben je bij ons goedkoper uit. Die 1 cent is natuurlijk te verwaarlozen maar wat belangrijker is is de olie bron die zij hebben gebruikt als drager vitamine D.

      Zij hebben zonnebloemolie gebruikt wat veel meer omega-6 vetzuren bevat.
      Wij hebben olijfolie gebruikt wat rijk is aan omega-3 vetzuren en ook betere vetzuren zijn.

      Plus zij hebben 800 eenheden vitamine D wat gelijk staat aan 20 mcg. Die van ons is sterker met 3000 IU (75 mcg). De max wat je mag hebben aan Vitamine D is 100 mcg.

      Je bent vrij in je keuze Glenn. Hopelijk heb je in ieder geval wat aan mn antwoord 🙂

      Mocht je toch gaan voor die van ons dan is hier de link:
      https://www.foodie.nl/product/vitamine-d/

      Groetjesss

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]