Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Keto en Paleo snacks voor drukke mama’s! Makkelijk, gezond en lekker!

Snacks?!! Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling?

Nou… als je kijkt naar Keto en Paleo verantwoorde snacks is het eigenlijk zo gek nog niet. Zeker als je bedenkt hoe druk de gemiddelde mens het heeft in deze maatschappij. Het is niet automatisch mis met ‘snel en makkelijk’. Tenslotte draait alles om het maken van de juiste keuzes die passen binnen jouw leven en gezin.

Laten we eerlijk zijn: ben jij die moeder die het hélémaal voor elkaar heeft? Keurig, zeven dagen in de week, alle maaltijden voorhanden, 100% primal verantwoord, voldoen aan de wensen van elk gezinslid en dan ook nog de rust hebben om met je kids samen met voeding bezig te zijn? Ik hoor in ieder geval niet bij die categorie 😅

Mijn droombeeld vroeger: de ideale, altijd aanwezige moeder die in zen modus uuuuurenlang met haar kroost mooie baksels maakt in de keuken.

De realiteit nu: een druk bestaan waarbij mijn agenda elk jaar voller gepropt lijkt en ik het geduld niet op kan brengen om drie, vier, vijf tot soms wel 10 keer langer bezig te zijn in de keuken, omdat de kinderen deze weten om te bouwen tot varkensstal.

Wat was ik toen toch heerlijk idealistisch. Maar het is me inmiddels duidelijk geworden, ik heb een wat minder groot -Mary Poppins gehalte- dan ik hoopte en stel vandaag de dag dan ook de volgende prioriteiten:

  • Ik moet efficiënt met mijn tijd omgaan
  • Ik wil het gezin voeden met de juiste nutriënten
  • Ik weiger om voor iedereen wat anders te fabriceren
  • Laat de kids ’hier en daar’ een handje helpen

Bijna elke avond kruipen we als gezin aan tafel voor een heerlijke maaltijd met als afsluiter een gezellig spelletje. De overige tijd van de dagen verloopt bij ons lekker rommelig en hectisch.

Hier hoort het plunderen van de koelkast gewoonweg bij ons dagelijks beeld. Ik vecht er niet meer tegen en zorg nu voor snelle, gezonde opties die passen bij mijn bovenstaande bullet points. En ik kan je vertellen: DAT geeft rust! 🙂

Hier volgen mijn beste ideeën. Laat jij die van jou ook weten?

Dip en Smeer

Wat is beter dan lekker met je groentjes dippen in een overheerlijk sausje?! Keuze genoeg uit het bonusboekje Sauzen en Dressings die je krijgt bij Paleolicious. Al enige ervaring in de Paleokeuken? Experimenteer er dan lekker op los. Gebruik rauwe groenten als wortel, bleekselderij, broccoli, bloemkool, komkommer, paprika (in reepjes of roosjes). Of wat dacht je van de geweldig te dippen radijsjes! Om de dipsaus wat dikker te maken kun je deze mengen met zure room. Hmmm jummie!

Kant en klare borrel kipspiesjes of kippenvleugeltjes gedipt in barbecue sausje (bijvoorbeeld die van 2BSlim of Franky’s Bakery)

Guacamole met rauwe groenten of de steeds populairder wordende knabbelspek. (Voor een echte smaaksensatie kun je ook uitgebakken spekblokjes door de guacamole heen mengen.)

Komkommerschijfjes, selderijstengels, peer- of appelschijfjes met notenboter.

Hummus met groenten doen het ook altijd goed. Kies voor een bloemkoolhummus of wat dacht je van deze verrassende rode bieten hummus?

Helpende handjes van de kinderen:

  • Wassen en snijden van rauwe groenten en fruit onder toeziend oog van een volwassene
  • Pureren van de avocado’s voor de guacamole
  • Mixen met de staafmixer van de hummus
  • Bordjes mooi opmaken
  • De saus over schaaltjes verdelen

Al wat aan de cocktailprikker kan

Meloenbolletjes verpakt in Parmaham.

Caprese spiesjes: cherry tomaatjes + mozzarella bolletjes + basilicumblaadjes. Eventueel met balsamico dressing.

Gehaktballetjes, zoals dit kidsproof recept.

Biefstukreepjes. Heb je nog wat biefstuk over van de vorige dag? Snijd deze in reepjes en garneer met wat blaadjes babyspinazie en cheddar of blauwe kaas. Dip deze in BBQ- of andere saus naar keuze.

Helpende handjes van de kinderen:

  • Niets zo leuk als bolletjes meloen maken met de meloenbolletjeslepel
  • De bolletjes inpakken met Parmaham
  • Assisteren bij het maken van de gehaktballetjes, de stappen zijn zo simpel en het blijft natuurlijk leuk om met de hand balletjes te draaien
  • Het rijgen van de spiesen
  • De dressing en saus over schaaltjes verdelen

Borrelplank

Borrelplankjes kunnen bestaan uit van alles en nog wat. Bijvoorbeeld vlees, crackers, kaas etc. Producten die je eigenlijk gewoon elke dag eet. Het is de presentatie die het het speciaal maakt! Het is niet voor niets dat deze planken een trend werden op social media.

Maak een kunstwerkje door wat voedingsmiddelen over een schaal of plank te verdelen, beetje stapelen hier en daar en je hebt al snel een fancy geheel met high class tintje.

Het leuke aan zo’n plank is dat iedereen hier lekker van kan pakken wat hem of haar het meeste aanspreekt. Het is een goede methode om, op een speelse manier, nieuwe producten te introduceren.

Het enige dat je nodig hebt is een combinatie van het volgende:

  • Knapperig spul: graanvrije crackers, zelfgemaakte kaascrisps, knabbelspek
  • Kaas: kies maar uit! Gesneden in plakjes of blokjes.
  • Vlees: vleeswaren, gerookte zalm, restjes biefstuk of kip in plakjes gesneden.
  • Nootjes.
  • Groenten: rauw, gepekeld of geroosterd.
  • Fruit: olijven, besjes, meloenbolletjes, appelplakjes, druiven of gedroogd fruit.
  • Dips: quacamole, indiase chutney etc.

Helpende handjes van de kinderen:

  • Kaas snijden
  • Wassen en snijden van groenten en fruit
  • De dips verdelen over de schaaltjes
  • De plank mooi opmaken

Tip: Je kunt dit idee ook gebruiken voor bento bakjes. Laat je kinderen de bakjes vullen met dezelfde soort ingrediënten. Zet ze in de koelkast om te snacken tussendoor of voor mini maaltijdjes als je onderweg bent.

Griekse Yoghurt Parfait en Smoothie Bowls

Dit zijn opties die wat oudere kinderen ook makkelijk zelf kunnen maken. Het komt eigenlijk meer in de buurt van een kleine maaltijd dan een snack. Het enige dat je nodig hebt is Griekse Yoghurt, collageenboost voor de smoothies en toppings. Een aantal van onze favorieten zijn:

  • Graanvrije granola
  • Hennep of chia zaad
  • Cacaonibs
  • Geraspte kokos
  • Verse of bevroren bessen
  • Granaatappelpitjes

Helpende handjes:

  • Assisteren bij het maken van granola
  • Ingrediënten toevoegen aan de mixer en dan vooral de knoppen bedienen 😉
  • De toppings verzorgen

Klaar voor het grijpen

Met een beetje voorbereiding aan het begin van de week kun je je koelkast vullen met verantwoorde snacks die zo voor het grijpen liggen.

  • Ei muffins, met de favoriete ingrediënten van elk gezinslid.
  • Hard gekookte eieren
  • Chiapudding
  • Oerverantwoorde muffins zoals de zoete blauwe bes muffin of ga voor de hartige variant zoals de spinazie muffins.
  • Paleo pannenkoeken of wafels kun je invriezen en vervolgens, wanneer je ze nodig hebt even in de oven of magnetron opwarmen.

Helpende handjes van de kinderen:

  • Het snijden van de groenten voor de ei muffins
  • Samenvoegen van de ingrediënten en mixen van de chiapudding (in glazen potjes doen)
  • Beslag mixen voor de muffins en pannenkoeken
  • Eieren openbreken

Klaar in minder dan een minuut

  • Gesneden vlees om stripkaas wikkelen
  • Blik sardientjes opentrekken, eventueel mengen met gepureerde avocado. Vaak niet te verkopen aan jongeren, maar kijk maar eens hoe makkelijk de kleintjes dit naar binnen werken!
  • Beef jerky
  • Handje nootjes en stukje donkere chocolade
  • Een halve avocado met Tajin-kruiden
  • Augurk

Dit waren voor nu mijn tips voor verantwoorde, grijpklare snacks. Hopelijk zitten er ook goede ideeën bij voor jou.

Je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg met een bomvolle agenda dus we zullen elkaar blijven inspireren als het gaat om snel en makkelijk!

Heb jij nog leuke, snelle, makkelijke aanvullingen dan horen wij dat graag!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]