8 Voordelen van Sporten in de Ochtend

Er zijn diverse populaire boeken geschreven over de voordelen van vroeg opstaan.

Eén van mijn persoonlijke favorieten is het boek “The 5 AM Club” van Robin Sharma.

Het brengt veel voldoening en motivatie om – terwijl de meeste mensen nog in bed liggen te slapen – al productief te zijn en dingen van je “To Do List” af te kunnen strepen.

En als er één belangrijke “To Do” is die ervoor zorgt dat je de rest van de dag energiek en opgewekt bent, dan is het wel een goede sportsessie in de ochtend.

Het is één van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je meer energie krijgt in de ochtend.

Er zitten tal van voordelen aan sportieve activiteit in de ochtend.

In dit artikel worden 8Voordelen van Sporten in de Ochtend besproken. Laten we er meteen in duiken!

1. Minder afleiding

Het voordeel aan sporten in de ochtend is dat je minder afgeleid bent.

Je kent het vast wel dat je soms van plan bent om te gaan sporten, wandelen of hardlopen… maar komt iets tussen.

Een telefoontje, een mailtje, Whatsappjes, kinderen die aandacht nodig hebben, familie die langskomt. Of je kunt simpelweg niet van de bank afkomen als je TV zit te kijken ‘s avonds.

Er zijn tal van afleidingen die jouw sportieve plannen kunnen dwarsbomen.

Van deze afleidingen heb je in de ochtend geen last. Of in ieder geval een stuk minder.

Door in de ochtend te gaan sporten zorg je ervoor dat jouw sportieve intenties werkelijkheid worden, waarbij je (nog) niet wordt gestoord door alle afleidingen uit het dagelijkse leven.

2. Minder hitte

Dit is in Nederland vooral relevant in de zomer.

Door in de ochtend te gaan sporten heb je minder te maken met de warmte waar je overdag meer last van kunt hebben.

Veel mensen denken dat het warmste gedeelte van de dag rond het middaguur is, maar het warmte gedeelte van een zomerdag is rond 17.00, zoals je op onderstaande grafiek kunt zien. Vanaf ongeveer 8:00 ‘s morgens gaat de temperatuur gestaag omhoog.

 

Je kunt je dus voorstellen dat het veel aangenamer is om – voordat het warm is – al jouw workout gedaan te hebben.

Al zijn er uiteraard tegenwoordig veel sportscholen die airconditioning hebben. Het moge duidelijk zijn dat voor alle buitenactiviteit het fijner is om in lagere temperaturen te sporten.

Het is niet alleen aangenamer, maar je kunt ook nog beter presteren!

3. Gezondere voedingskeuzes gedurende de dag

Sporten in de ochtend kan je mindset de rest van de dag beïnvloeden, waardoor je gezondere keuzes maakt op het gebied van voeding.

In 2018 werd een onderzoek gepubliceerd in het International Journal of Obesity, waarin 2780 studenten een sportschema van 15 weken aflegden. Elke week bestond uit drie sessies van 30 minuten cardiotraining. (1)

Uit de onderzoeksresultaten bleek dat de studenten die zich aan het programma hielden ook gezondere voedingskeuzes maakten. Het laat zien dat sporten kan inspireren om gezondere keuzes te maken qua voeding.

4. Meer alertheid

Wanneer je ‘s morgens opstaat dan maakt je lichaam meer cortisol aan om je alert te maken.

Cortisol staat bekend als een stresshormoon dat ervoor zorgt dat je wakker en alert wordt. Door te sporten in de ochtend kun je jouw fysieke inspanningen afstemmen op het feit dat je lichaam meer cortisol aanmaakt.

Het past dus beter bij je dag/nachtritme om in de ochtend te sporten, dan vlak voor het slapen gaan.

Tevens is het zo dat sporten in de avonduren er voor kan zorgen dat je moeilijker in slaap kunt komen.

5. Meer energie

Wanneer je regelmatig sport dan zal je energiehuishouding ook beter functioneren. Dit komt omdat fysieke activiteit je mitochondriën aan het werk zet om energie te produceren uit vetten en koolhydraten in de vorm van ATP.

Je zult dus beschikken over een betere energieproductie. Maar dat niet alleen. Ook je longcapaciteit en je hartgezondheid profiteren van sport.

Daarnaast is het zo dat bij het sportsessie in de ochtend diverse energieopwekkende stofjes in de vorm van endorfinen en dopamine vrijkomen die goed zijn voor je humeur en geestelijke energie.

6. Meer focus

Fysieke inspanningen leidend tot een verbeterde focus en concentratie, of je nu in de ochtend of later op de dag sport.

Maar als je merkt dat je gedurende de dag, bijvoorbeeld op de je werk of studie,  jezelf niet goed kunt concentreren of focussen, dan kan een sportsessie in de ochtend hier voor verbetering zorgen.

Een onderzoek dat in 2019 werd gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine liet zien dat sport in de ochtend leidt tot een verbeterde aandacht, leervermogens en besluitvaardigheid. (2)

In het onderzoek dat werd uitgevoerd in Australië, moesten mensen volledige werkdagen van 8 uur zittend doorbrengen zonder en mét een onderbreking van 30 minuten om te wandelen.

Uit de resultaten bleek dat op de dagen waarop men 30 minuten ging wandelen er meer focus was onder de proefpersonen.

7. Beter humeur

Fysieke inspanning is een natuurlijk middel tegen stress. Wanneer je aan het sporten bent, maken je hersenen endorfines aan. Dit zijn neurotransmitters die bekend staan om hun opwekkende effect. Ze zorgen voor een beter humeur en helpen tevens als een afleiding van angstgevoelens. (3)

Sporten in de ochtend is een uitstekende manier om de dag te starten met een positief gevoel. Daarnaast zul je ook merken dat je voldaan gevoel overhoudt aan het afronden van een sportsessie. Het geeft je een gevoel van voldoening, dat je iets gepresteerd hebt.

8. Helpt om vet te verliezen

Wanneer je ‘s ochtends sport dan kan dit bijdragen aan een betere vetverbranding.

Je kunt dit in de ochtend ook op een nuchtere maag doen.

Het sporten op een lege maag kan helpen om je lichaam meer vetgeadapteerd te maken. Dat wil zeggen dat je lichaam beter en efficiënter wordt in het omzetten van lichaamsvet in energie.

Het is een populaire misvatting dat sporten op een lege maag meer energie (calorieën) zou verbranden dan sporten na het eten.

Dit lijkt echter niet zo te zijn. Er zit geen verschil in verbranding van energie tussen het sporten op een lege maag of na een maaltijd. (4)

Maar het trainen op een lege maag kan je dus wel beter maken in het verbranden van vet. Een voordeel van dit proces genaamd vetadaptatie is dat je – vanwege een betere omzetting van vet in energie door je mitochondriën – meer energie hebt zonder dat je hier voor hoeft te eten. (5)

Je kunt namelijk makkelijker teren op je vetreserves. Dit maakt het makkelijker om minder te eten en vet te verbranden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]