Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

9 Uitstekende Redenen om Voedingssupplementen Te Nemen

Je hebt de switch gemaakt naar een gezond en voedzaam dieet, dat voornamelijk bestaat uit natuurlijke onbewerkte voeding. Je denkt aan het laag houden van je stress, doet aan meditatie en zorgt dat je genoeg ontspanning krijgt.

Ook je slaap heb je op orde. Je hebt een regelmatig ritme en hoeft zelfs geen alarmklok meer te gebruiken om je ‘s ochtends uit je welverdiende slaap te krijgen. Het gaat op een natuurlijke manier.

En ja, ook je lichaamsbeweging is op orde. Je beweegt elke dag, soms intensief, soms wat rustiger. De afwisseling is er.

Met andere woorden: jouw lifestyle is hartstikke gezond.

Is het dan nog nodig om ook nog eens supplementen te nemen?

Het korte antwoord? Ja.

Maar uiteraard is het lange antwoord veel interessanter om te weten en uit te diepen. En dat is wat ik in dit artikel ga doen.

Supplementen zijn precies datgene wat de naam zegt… ze zijn supplementair. Wat een duur woord is voor “aanvullend”.

Een supplement als aanvulling op een gezonde lifestyle kan grote effecten teweegbrengen. Ik ben er zelfs van overtuigd dat een supplement nóg beter tot zijn recht komt in een gezonde lifestyle.

Daarmee wil ik zeggen dat, wanneer je een lifestyle volgt waarbij je alsmaar op de bank televisie ligt te kijken terwijl je een pizza’tje door Thuisbezorgd laat afleveren, een pot collageenpoeder er niet voor gaat zorgen dat je spiermassa en een goede huid gaat krijgen.

Maar ben jij actief en krijg je gezonde voeding binnen, dan kan het nemen van een collageensupplement een belangrijke ontbrekende schakel zijn die een belangrijke aanvulling vormt op jouw leven.

Als jij dagelijks sigaretten wegpaft als je een schoorsteen van Tata Steel in IJmuiden bent, dan gaat het nemen van een omega-3 supplement niet ervoor zorgen dat je een gezond hart en bloedvaten behoudt.

Zo zit de wereld niet in elkaar.

Maar als jij niet rookt, beweegt, weinig suikers nuttigt én dit aanvult met bijvoorbeeld krill-olie.. dan is dit een lifestyle-pakket waarin ik vertrouwen heb met betrekking tot hartgezondheid, hersengezondheid en gezondheid van de huid.

Er zijn dus genoeg redenen om JUIST als je gezond leeft ook supplementen te gebruiken om extra gezondheid aan jouw lifestyle toe te voegen.

Want de realiteit is dat, zelfs als we erg begaan zijn met onze dagelijkse voeding en we eten een voedzaam dieet, we TOCH met tekorten kunnen kampen van bepaalde voedingsstoffen.

Op papier zou een volwaardig Paleo/Keto dieet ons moeten voorzien van alle vitaminen en mineralen om een optimale gezondheid te hebben. Maar helaas is het zo dat er een heel scala van verschillende moderne milieu- en lifestylefactoren zijn die het voor de hedendaagse mens moeilijker maken om al hun voedingsstoffen uit onbewerkte voeding te halen.

Waar het op neer komt is dat onze landbouw-, veeteelt en visserijmethoden drastisch zijn veranderd in de laatste decennia.

In het verleden hadden de producten van landbouw en visserij het volledig spectrum van voedingsstoffen uit de grond en zee in zich. Maar vanwege factoren zoals bijvoorbeeld bodemverarming, vervuiling en pesticidengebruik kan voeding tegenwoordig minder micronutriënten (mineralen, vitaminen, anitoxidanten) bevatten dan voorheen.

En tevens leven we tegenwoordig een stressvoller bestaan, dat ook van invloed is op ons verbruik van mineralen. Stress zorgt er bijvoorbeeld voor dat het verbruik van magnesium veel hoger ligt!

In dit artikel bespreek ik met je welke redenen er zijn om – ook als je een gezond voedingspatroon volgt – voedingssupplementen te nemen.

1. Bodemverarming

Op veel plekken in de wereld wordt (letterlijk) roofbouw gepleegd op de landbouwgrond. Landbouwgrond wordt erg intensief gebruikt om te voldoen aan de vraag naar gewassen. Dit betekent dat op en duur de landbouwgrond ook uitgeput en verarmd raakt.

De grond bevat dan minder mineralen dan voorheen, wat ook kan resulteren in planten die minder rijk zijn aan dergelijke mineralen. Ook kan een minder voedzame grond er ook voor zorgen dat gewassen bijvoorbeeld minder Vitamine C bevatten.

Dus zelfs als je plantaardige voeding nuttigt die van nature rijk zou moeten zijn aan bepaalde mineralen, dan is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk nog rijk zijn aan deze voedingstoffen.

2. Kunstmest

Kunstmest is een hele handige manier gebleken om op grote schaal landbouw te kunnen realiseren. En hoewel kunstmest de (snelle) groei van planten mogelijk maakt, wil dat niet zeggen dat het ook zorgt voor planten die volledig gevoed worden met voedingsstoffen.

Het punt is dat voorheen planten vooral werden gevoed met dierlijke mest en compost. Deze vormen van voeding voor planten bevatten een breed spectrum van nutriënten, terwijl kunstmest vooral rijk is aan stikstof, kalium en fosfor.

Via kunstmest krijgen planten dus een eenzijdige voeding, waar ze bij “klassieke mest/compost” een veelzijdigere voeding kregen. Dit heeft ook effect op de voedingswaarde van gewassen.

3. Pesticiden

Micro-organismen (bacteriën, insecten) zijn nodig om mineralen en andere voedingsstoffen te produceren die een voedingsrijke bodem creëren voor gewassen. Pesticiden en gifstoffen die worden gebruikt om insecten weg te houden bij planten zorgen er echter ook voor dat de biodiversiteit van de landbouwgrond minder wordt. Het gevolg is een minder diverse en voedzame landbouwgrond.

Maar dat is het niet enige.

De aanwezigheid van pesticiden op groenten en fruit betekent ook dat je meer vitaminen en antioxidanten nodig hebt om de gifstoffen te kunnen verwerken.

Dus je behoefte aan deze stoffen wordt ook groter.

4. Bewerkte Voeding

Het bewerken van voeding kan ervoor zorgen dat voedingsmiddelen minder nutriënten bevatten. Witte rijst die is gepolijst – en dus ontdaan van het vliesje – bevat bijvoorbeeld veel minder zink.

Maar bedenk bijvoorbeeld ook dat tijdens het proces van transport, verpakken en opslag er voedingstoffen verloren kunnen gaan. Zeker als het aankomt op verse producten zoals fruit en groenten. Vanaf het moment dat groenten en fruit worden geplukt kan het gehalte aan sommige voedingstoffen beginnen af te nemen.

5. Kunstmatige Toevoegingen

Kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen, conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Het lichaam kan ze als vreemde stoffen zien die potentieel schadelijk zijn en net als bij pesticiden kunnen ze ervoor zorgen dat je lichaam meer antioxidanten en vitaminen gebruikt om deze stoffen te verwerken.

6. Spijsverteringsproblemen

Niet iedereen heeft dezelfde vermogens om voeding te kunnen verteren. En niet iedereen heeft dus hetzelfde “absorptievermogen” van nutrienten uit voeding. Sommige mensen nemen bijvoorbeeld veel makkelijker magnesium op dan anderen.

Daarom is het ook belangrijk om te kijken of je jouw spijsvertering en darmgezondheid kunt ondersteunen. Hierbij kun je denken aan een probiotisch supplement of het nemen van spijsverteringsenzymen.

7. Stress

Wanneer je onder een hoop stress leeft, dan kan dit een aanslag zijn op diverse voedingstoffen, zoals de mineralen zink, calcium en het eerdergenoemde magnesium. Vervolgens kan een tekort aan magnesium ook weer leiden tot een verminderde werking van vitamine D in het lichaam.

Zo kan stress en een tekort aan mineralen dus een kettingreactie teweeg brengen, waardoor je bijvoorbeeld ook een grote behoefte hebt aan vitamine D!

8. Ongezonde Lifestylekeuzes

Natuurlijk kennen we allemaal de bekende lifestylekeuzes die slecht zijn voor de gezondheid: roken, drinken, drugs.

Maar waar veel mensen niet bij stil staan is dat ook het gebruik van simpele medicijnen zoals paracetamol ook een aanslag op de hoeveelheid vitamine C in het lichaam.

Het is dus goed om stil te staan bij mogelijke schadelijke stoffen die je binnen hebt gekregen (medicijnen, drankjes, etc) en je te verdiepen in het effect van deze producten op jouw lichaam. De schadelijke effecten van deze middelen kun je vervolgens tegen gaan door een gericht supplement te gebruiken!

9. Eenzijdige voeding

Het kan zijn dat je denkt een vrij gezond dieet te nuttigen. Maar eet je bijvoorbeeld dagelijkse voeding waarin omega-3 vetten in zitten? En in hoeverre is het rundvlees dat je eet grasgevoerd?

Dit zijn belangrijke dingen om bij stil te staan.

Want, zo moge inmiddels duidelijk zijn, de oorsprong van een product speelt een rol bij de samenstelling van de voedingstoffen van dit voedingsproduct. Het maakt veel uit of een koe biologisch grasgevoerd is of dat het gemest met graan/soja/mais.

Het vlees van een grasgevoerd rund bevat veel meer omega-3 vetzuren, terwijl een graangevoerd rund juist veel omega-6-vetzuren bevat.

Krijg je veel omega-6 vetzuren binnen uit je voeding, dan is het belangrijk om meer omega-3 vetten binnen te krijgen. Dit om de balans tussen omega-3 en omega-6 vetten te bewaken.

Wanneer je namelijk meer omega-6 vetzuren in je lichaam hebt, dan werkt dit ontstekingen in de hand. Het nemen van een omega-3 supplement (zoals krill olie) dan kan ontstekingsremmend werken.

Tot Slot…

In onderstaande video vat ik alles nog eens samen voor je 🙂

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]