Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Boost Jouw Gezondheid met Hormetische Prikkels

Misschien ben je enigszins filosofisch ingesteld, literair onderlegd of wellicht zie je veel inspirerende quotes voorbij komen op je Instagram of Facebook tijdlijn.

Wat het geval ook moge zijn, de kans is redelijk groot dat je bekend bent met onderstaande quote van de Duitse filosoof Friedrich Nietzche:

“Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.”

Bovenstaand is het Duitse origineel, maar de quote is uiteraard veel bekender als het Engelse: “What does not kill me, makes me stronger”.

Oftewel: “Wat me niet doodt, maakt me sterker”.

Dit artikel is niet bedoeld als een filosofische verhandeling over hoe je tegenslagen moet overwinnen in het leven. Al is dat ook hartstikke interessante materie.

Elkehaptelt is een gezondheidsblog. Voeding en gezondheid. Dus laten we het daar over gaan hebben!

“What does not kill you, makes you stronger”.

In dit artikel ga ik het met je hebben over hoe jij jouw lichaam en gezondheid sterker kunt maken met tips die jou (gelukkig) niet doodmaken, maar juist sterker.

Alle levende organismen op deze wereld moeten zich constant aanpassen aan constant veranderende omstandigheden om te kunnen overleven.

Dat is waar evolutie op gebaseerd is. Het zorgt er ook voor dat de sterkste organismen overleven.

In de natuur gaat dit om factoren zoals warmte, kou, regen, wind, ziektekiemen, virussen, honger, fysiek gevaar (bijvoorbeeld een roofdier dat je achterna zit), slaaptekort. Dit zijn allemaal factoren die potentieel schadelijk zijn voor je lichaam.

De organismen met het beste aanpassings- en herstelvermogen hebben de meeste kans om te overleven. Dit is ook zo bij voor ons mensen.

Nu is het natuurlijk zo dat in de hedendaagse maatschappij dit hele idee van survival of the fittest niet zo evident meer is. Want laten we eerlijk zijn, heb jij het idee dat je op dagelijkse basis aan het overleven bent om aan je basisbehoeften te kunnen voldoen zoals een dak boven je hoofd, water en voedsel?

Veel mensen – in Nederland althans – leven een behoorlijk comfortabel leven. Zeker in vergelijking met onze voorouders.

Het feit dat ons moderne leven zo comfortabel is, betekent ook dat ons lichaam niet meer al te vaak blootstaat aan gevaar en andere bedreigingen. Zoals gezegd, vrijwel iedereen heeft een dak boven zijn hoofd en eten is eigenlijk 24 uur per dag beschikbaar. Hoe lang zal het nog duren voordat de Albert Heijn 24/7 met drones gaat rondvliegen?

Een gebrek aan prikkels, zoals honger, koud en intensieve inspanningen (wegrennen voor gevaar bijvoorbeeld) betekent ook dat ons lichaam niet meer geprikkeld wordt om te overleven.

De uitspraak van Nietzsche kun je ook omdraaien….

“Wat jou comfort geeft, maakt je slapper.”

Laten we het daarom eens hebben over de manieren waarop jij in dit moderne tijdperk jezelf TOCH kunt blootstellen aan prikkels die helpen om op een bepaalde manier diverse overlevingsmechanismen in jouw lichaam te triggeren.

Om die comfortabele staat waarin je lichaam en gezondheid niet worden uitgedaagd, om dat comfort geregeld te doorbreken.

En dit kun je doen door zogenaamde hormetische prikkels.

Om deze term te begrijpen is het allereerst belangrijk om te begrijpen wat deze term “hormetisch” precies inhoudt.

Hormetisch is afgeleid van het woord “hormese”.

Het idee van hormese beschrijft hoe een cell of een organisme (zoals een mens of dier) kan worden geconditioneerd om zich beter te beschermen tegen schadelijke invloeden, doordat het organisme wordt blootgesteld aan lage doseringen van deze schadelijke invloeden.

Dit klinkt natuurlijk een beetje abstract.

Wat er gebeurt bij een hormetische prikkels is dat een organisme blootstaat aan een milde variant van een schadelijke invloed. Maar omdat het slechts om een milde prikkel gaat, kan het lichaam deze prikkel de baas. Dit gebeurt door middel van een zogenaamde adaptieve stressrespons.

Deze adaptieve stressrespons zorgt ervoor dat organismen een beter herstelvermogen krijgen.

Door jezelf periodiek/kortstondig bloot te stellen aan milde hormetische prikkels kun jij dus je herstelvermogen van jouw lichaam verbeteren. Niet voor niets worden hormetische prikkels daarom ingezet als anti-aging strategie.

In onderstaande video bespreek ik diverse hormetische prikkels die jij ook kunt toepassen, om zo jouw gezondheid op een uitdagende (maar zeer effectieve!) manier te ondersteunen.

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]