Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Alles Wat Jij Moet Weten over Vitamine K2

Heb jij wel eens gehoord van Vitamine K2?

Niet? Dan ben je niet de enige!

Waar vrijwel iedereen tegenwoordig bekend is met Vitamine C en Vitamine D bijvoorbeeld, is Vitamine K2 nog een “vreemde eend in de bijt”.

En dat terwijl het een hele belangrijk stof is die een bijzonder gunstige uitwerking kan hebben op jouw gezondheid.

Op verschillende vlakken.

In dit artikel zullen deze gezondheidsvoordelen worden besproken… en ook zul je een kleine verrassing aantreffen onder dit artikel!

Wat is Vitamine K?

Vitamine K werd in 1929 voor het heerst omschreven als een essentiële voedingsstof die nodig is om bloed te laten stollen.

Het was het de Deense wetenschapper Henrik Dam die samen met zijn onderzoeksteam de vitamine op het spoor kwam tijdens een onderzoek naar de rol van cholesterol uit voeding, dat werd uitgevoerd onder kippen.

De kippen werden op een vetvrij dieet gezet, maar vervolgens zagen de onderzoekers dat de kippen last kregen van bloedingen.

Vitamine K dankt zijn naam aan de Duitse benaming “Koagulationsvitamin”. (1)

Koagulation. betekent “stolling” in het Duits.  En het is met name Vitamine K1 dat hierbij betrokken is.

De tandarts Weston Price, die het begin van de 20e eeuw een wereldwijde antropologisch onderzoek deed naar de relatie tussen voeding en ziekten onder verschillende bevolkingsgroepen was Vitamine K ook op het spoor gekomen.

Hij kwam tot de conclusie dat bepaalde traditionele, oorspronkelijke voedingswijzen rijk waren aan een bepaalde voedingstof die leek te beschermen tegen tandbederf en chronische ziekten.

De traditionele eetwijzen – met veel dierlijke producten en gefermenteerde voedingsmiddelen – zijn rijk aan Vitamine K2.  (2)

Price betitelde deze voedingsstof als “activator X”. Met de wetenschappelijke kennis van nu blijkt dat hij het destijds al had over Vitamine K2.

In zijn boek Nutrition and Physical Degeneration bespreekt Weston A. Price de rol van “Activator X” (Vitamine K2) uitvoerig.

Het belangrijke verschil tussen Vitamine K1 en K2.

Zoals je al hierboven hebt kunnen lezen bestaat Vitamine K uit twee soorten die beide hun eigen rol spelen in het lichaam.

  • Vitamine K1 (phyolloquinone)
  • Vitamine K2 (menquinone)

Daarnaast kan Vitamine K2 nog worden opgedeeld in verschillende MK-vormen, waarvan MK-4 en MK-7 de belangrijkste zijn.

Verschillende wetenschappers zijn van mening dat Vitamine K1 en Vitamine K2 dermate verschillend zijn qua werking, dat ze moeten worden gezien als apart voedingstoffen.

Er wordt dan ook gepleit om voor beide varianten aparte richtlijnen en aparte aangeraden dagelijkse hoeveelheden op te stellen.

Uit verschillende onderzoeken – onder andere aan de Universiteit van Maastricht – is namelijk gebleken dat Vitamine K2 een belangrijke rol speelt bij het bestrijden van aderverkalking (atherosclerose), terwijl Vitamine K1 dit niet doet.

En ook bij het verbeteren van de gezondheid van het hart en het verbeteren van gezondheid van de botten oefent K2 een directe invloed uit. Vitamine K1 vrijwel niet. (3)(4)

De manier waarop Vitamine K2 op deze manier jouw gezondheid kan ondersteunen is omdat het nauw betrokken is bij een goede calciumhuishouding in het lichaam.

Vitamine K2 zorgt ervoor dat calcium (kalk) zich niet gaat hechten aan zachte weefsels in het lichaam. En dat is er maar goed ook. Op termijn kunnen er behoorlijke gezondheidsproblemen ontstaan wanneer calcium zich gaat verzamelen op bepaalde weefsel.

Denk hierbij aan aderverkalking, waarbij kalk zich hecht aan de wand van bloedvaten.

Ook nierstenen kunnen het gevolg zijn van calcium dat neerslaat in de nieren omdat het niet goed wordt gedistribueerd in het lichaam.

En daarnaast lijkt Vitamine K2 ook een rol te kunnen spelen bij het bestrijden van Alzheimer. De opbouw van calciumplaque in hersenweefsel lijkt namelijk een factor te zijn bij het ontwikkelen van deze ziekte. Vitamine K2 kan dus mogelijk een rol spelen bij het tegengaan van deze plaquevorming.

In het vervolg van dit artikel zullen de gezondheidsvoordelen van Vitamine K2 worden uitgediept. Om te beginnen bij de mogelijke voordelen die Vitamine K2 heeft voor de cardiovasculaire gezondheid.

Oftewel, de gezondheid van je hart en vaatstelsel.

Voordeel #1: Helpt tegen hart- en vaatziekten

Zoals eerder in dit artikel is beschreven kan calcium een grote rol spelen in ontwikkeling van kalkaanslag in de bloedvaten rondom je hart. Dit fenomeen is een absolute risicofactor voor hartaandoeningen. (5)(6)(7).

Je kunt je dus voorstellen dat voedingstoffen die de ontwikkeling van deze kalkaanslag voorkomen een beschermende rol kunnen spelen tegen hart- en vaatziekten.

Vitamine K2 is één van deze voedingsstoffen.

Uit onderzoek blijkt dat Vitamine K2 een rol speelt bij “weghouden” van calcium uit de bloedvaten. (8)

Een Nederlands onderzoek dat in 2004 werd gepubliceerd liet een duidelijk verband zien tussen de consumptie van Vitamine K2 en een verminderde kans op een hartaandoening.

De personen met de hoogste consumptie van Vitamine K2 bleken 52% minder kans te hebben op verkalking van de bloedvaten en 57% lagere kans op sterfte door hart- en vaatziekten hadden. (9)

Een ander groot onderzoek onder 16.057 vrouwen – afkomstig van de Universiteit Utrecht – liet zien dat de hoogste inname van Vitamine K2 wordt geassocieerd met een lagere kans op hartziekte. De onderzoekers berekende dat met elke 10 microgram aan Vitamine K2 die wordt genuttigd, de kans op hart- en vaatziekte daalt met 9%. (10)

Wel dient gezegd te worden dat bovenstaande onderzoeken epidemiologische onderzoeken zijn. Dit betekent dat het grootschalige onderzoeken zijn onder mensen, waarbij ook andere gezondheidsfactoren een rol spelen.

Mensen die bijvoorbeeld meer Vitamine K2 uit hun dieet binnenkrijgen zullen waarschijnlijk ook een gezonder dieet volgen, waardoor de kans op hart- en vaatziekten ook daalt.

Maar desalniettemin is het verband tussen Vitamine K2 en een gezond hart- en vaatstelsel onomstotelijk vastgesteld.

Bij Vitamine K1 is dit verband bijvoorbeeld niet vastgesteld.

Op welke manier Vitamine K2 precies bijdraagt aan het verbeteren van de hartgezondheid leg ik je uit in onderstaande video:

Voordeel #2: Helpt om Botten Sterker te maken en Verlaagt de Kans op Osteoporose

Osteoporose is een aandoening waarbij de botten poreus en kwetsbaar zijn geworden onder invloed van botontkalking.

Het is met name een probleem onder postmenopauzale vrouwen, waarbij een verlaagde oestrogeenspiegel ervoor zorgt dat botten minder calcium vast kunnen houden.

Andere risicofactoren voor osteoporose zijn een sedentaire levensstijl. Botten zijn gebaat bij beweging. Een gebrek aan beweging creëert zwakke botten.

Om osteoporose (botontkalking) tegen te gaan is het zaak om calcium in de botten te laten vastleggen. Vitamine K2 speelt hierin

Zoals je in bovenstaande video hebt kunnen zien zorgt Vitamine K2 dankzij het stofje osteocalcine ervoor dat calcium in de botten en tanden terecht komt.

In een onderzoek aan de Universiteit van Maastricht onder 244 postmenopauzale vrouwen liet zien dat het nemen van de MK-7 vorm van Vitamine K2 de leeftijdgerelateerde afname van botmineraalgehalte en -dichtheid deed afnemen. (11)

Met andere woorden, het nemen van de biologische vorm van Vitamine K2 (MK-7) zorgt voor sterkere botten.

Er werd zelfs een vermindering van het verlies in lengte van de lagere regio van de ruggengraat opgemerkt. Lengteverlies onder invloed van osteoporose is een bekend fenomeen.

Ook hier lijkt Vitamine K2 in de MK-7 vorm tegen te helpen, zo blijkt uit hetzelfde Maastrichtse onderzoek.

En niet alleen in Nederlands onderzoek is dit naar voren gekomen. Ook in Japan is uit verschillende onderzoeken gebleken dat Vitamine K2 een rol speelt bij het bestrijden van rugfracturen, heupfracturen en algemene botbreuken. (12)

In Japan worden Vitamine K2 supplementen naar aanleiding van deze onderzoeken dan ook officieel aangeraden om osteoporose te voorkomen en behandelen. (13)

Voordeel #3: Helpt om Gezondheid van het Gebit te Verbeteren

Een van de belangrijkste stofjes die ervoor zorgt dat je gezonde, sterke tanden behoudt is het stofje osteocalcine, dat al eerder is besproken.

Osteocalcine zorgt ervoor dat calcium wordt vastgelegd in je tanden en botten. K2 is de stof die ervoor zorgt dat osteocalcine wordt geactiveerd. (14)

Osteocalcine zet een proces in werking dat de aanmaak van dentine stimuleert. Dentine is gecalcificeerd weefsel dat zich bevindt onder de het tandglazuur. (15)(16)

Voordeel #4: Helpt mogelijk tegen rimpels

Collageen en elastine zijn twee onderdelen van de huid die het stevigheid en elasticiteit geven. Naarmate de huid ouder wordt verliest het gaandeweg collageen en elastine.

Het resultaat: rimpels.

Huidcellen lijken het stofje MGP (matrix GLA proteine) aan te maken om de verkalking van elastine in de huid tegen te gaan.

Wanneer kalk zich hecht aan dit elastische eiwit, dan verliest elastine haar elasticiteit.

Een onderzoek naar een genetische aandoening waarbij snelle huidveroudering optrad wees uit dat een verminderde aanwezigheid van MGP ervoor zorgde dat de elastine verkalkte. (17)

Zoals je in de video eerder in dit artikel hebt kunnen zien werkt Vitamine K2 als activerende stof voor MGP. Door Vitamine K2 te nemen kun je deze stof dus activeren en de verkalking van elastine bestrijden.

Mogelijk speelt Vitamine K2 hiermee dus een rol tegen huidveroudering.

Voordeel #5: Speelt Mogelijk een Rol bij het Reguleren van de Bloedsuikerspiegel

Het eerder genoemde osteocalcine, dat wordt geactiveerd door Vitamine K2, speelt mogelijk een rol bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel

Deze geactiveerde eiwitten helpen mogelijk om de insulinegevoeligheid te verbeteren. (18)

Hoe krijg je genoeg Vitamine K2 binnen?

Er is een groot aanbod van voedingsmiddelen die rijk zijn aan Vitamine K1. Denk hierbij vooral aan  groene (blad)groenten zoals snijbieten, boerenkool, spinazie, broccoli en spruitjes.

Je lichaam kan slechts in beperkte mate Vitamine K1 omzetten in Vitamine K2. Dus het is aangeraden om Vitamine K2 ook direct uit voeding te halen.

Dit zijn voornamelijk dierlijke producten, zoals vlees, lever en kaas, eieren.

Eén van de beste bronnen van Vitamine K2 zijn gefermenteerde sojabonen. Deze Japanse cuisine wordt ook wel “natto” genoemd.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om je Vitamine K2 aan te vullen met een supplement.

Hoe kies je een goed Vitamine K2 supplement?

Wanneer je op zoek gaat naar een Vitamine K2 supplement dan zul je al snel opmerken dat de meeste supplementen één van twee vormen Vitamine K2 bevatten:

MK-4 of MK-7.

Dus welke moet je kiezen?

Het korte antwoord is MK-7.

En dan nu het lange antwoord.

De vorm van Vitamine K2 die in supplementen wordt gebruikt zijn MK-4 en MK-7. Beide vormen zijn qua werkzaamheid voor jouw botten, tanden en hart- en bloedvaten redelijk gelijkwaardig.

Dus waarom zou je dan toch voor de MK-7 variant kiezen.

De reden is dat de MK-4 vorm die in supplementen wordt gebruikt een synthetische vorm is die uit tabaksplanten wordt gewonnen.

De MK-7 vorm is een biologische vorm die wordt gewonnen uit gefermenteerde soja.

Dit hoeft op zich nog geen reden te zijn om per se voor de MK-7 vorm te kiezen. Maar wat wel een goede reden is, is dat de MK-4 vorm veel sneller wordt afgebroken in het lichaam, vergeleken met de MK-7 vorm.

MK-4 kent een snelle halveringstijd (dit is de tijd waarin de hoeveelheid in het bloed is gehalveerd), waardoor al een paar uur na inname de hoeveelheid K2 in het bloed al beneden de therapeutische hoeveelheid is.

Dit betekent dat je met het nemen van een MK-4 vorm op meerdere momenten op een dag een dosering zou moeten nemen om de werking van K2 te behouden.

Bij MK-7 is dit niet het geval. Deze vorm van Vitamine K2 is een stuk stabieler en blijft veel langer actief in het lichaam. Zo heb je dus aan één dosering Vitamine K2 MK-7 per dag genoeg. Het biedt continu bescherming en werking. (19)

De Gouden Combinatie: Vitamine D3 en K2

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Vitamine K2 een belangrijke en wellicht onderschatte voedingsstof is die op verschillende manieren de gezondheid ondersteunt.

Het werkt als een verkeersregelaar in het lichaam die verkalking van zachte weefsel tegengaat (dankzij MGP) en ervoor zorgt dat harde structuren juist wel kalk kunnen benutten, zoals botten en tanden.

En daarom vormt Vitamine K2 ook een erg goede combinatie met Vitamine D3.

Vitamine D3 is gelauwerd als supplement dat zorgt voor een betere opname van calcium uit voeding. Dit gebeurt in de darmen.

Op het moment dat je Vitamine D neemt als supplement, dan krijg je lichaam dus ook meer calcium ter beschikking in de bloedsomloop. Je darmen weten het immers beter op te nemen.

Wat je niet wilt, is dat deze calcium vervolgens niet goed wordt begeleid in je lichaam vanwege een gebrek aan Vitamine K2.

Daarom wordt het ook aangeraden om, wanneer je hoge doseringen Vitamine D3 neemt, dit te combineren met Vitamine K2.

Waar Vitamine D3 werkt als poortwachter die calcium binnenlaat in je lichaam, werkt Vitamine K2 als verkeersagent die de calcium verder begeleidt in het lichaam. Samen vormen ze dus een gouden duo.

Mogelijke signalen van een Vitamine K2 tekort

Uiteraard is het aangeraden om ter preventie van verschillende (ouderdoms)aandoeningen ervoor te zorgen dat je voldoende Vitamine K2 binnenkrijgt.

Als dit niet het geval is dan kun je een mogelijk Vitamine K2 tekort herkennen aan bepaalde klachten.

Een mogelijk tekort aan Vitamine K2 gaat o.a. samen met symptomen als:

  • Osteoporose (botontkalking)
  • Atherosclerose (aderverkalking)
  • Diabetes
  • Spataderen
  • Rimpelvorming
  • Cariës (gaatjes in tanden)
  • Nierstenen
  • Ziekte van Crohn
  • Snelle bloedingen
  • Slechte wondgenezing

Bovenstaande aandoeningen / symptomen kun je deels voorkomen door Vitamine K2 te suppleren.

Vitamine K2 is een zeer veilige vitamine om te nemen waar (nog) geen maximale dagelijkse hoeveelheid voor is vastgesteld.

Tot Slot

In dit artikel zijn verschillende redenen aan bod gekomen waarom het zeer waardevol kan zijn om aan je Vitamine K2 inname te denken.

Je kunt Vitamine K2 zien als een botverharder en een aderverzachter.

Het werkt als eerst ontkalker voor de bloedvaten en andere zachte weefsel in het lichaam. Voor de gezondheid op de langere termijn is dit uiteraard belangrijk om te weten, gezien aderverkalking een zeer belangrijke risicofactor is voor hart- en vaatziekten.

Wil je suppleren met Vitamine K2, kies dan voor een supplement dat de MK-7 vorm bevat. Deze vorm biologische vorm blijft langer in het lichaam actief, waardoor je verzekerd bent van de werking gedurende dag met 1 dosering.

En een kleine verrassing….

Omdat we je willen bedanken dat je de tijd hebt genomen om dit artikel te lezen, krijg je Exclusieve “Early Bird” toegang tot de Vitamine K2 Boost lancering die morgen officieel plaatsvindt bij Foodie.

Morgen zal de lancering van deze nieuwe aanwinst bij Foodie plaatsvinden, maar jij als Elkehaptelt-lezer krijgt een vervroegde toegang tot dit product. Inclusief een mooie introductieactie!

Klik op de knop voor alle informatie!

 

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]