7 Wetenschappelijk Onderbouwde Gezondheidsvoordelen van MSM

Een voedingsstof die je veel tegenkomt in formules tegen gewrichtspijn is MSM.

MSM staat voor methylsulfonylmethaan. Het is een zogenaamde sulfaatverbinding die van nature voorkomt in planten en dieren.

In dit artikel wil ik een aantal van deze gezondheidsvoordelen met je bespreken aan de hand van wetenschappelijke onderzoeksresultaten.

1. Kan gewrichtspijn verminderen

Zoals in de inleiding van dit artikel al is gezegd: MSM wordt met name ingezet als middel om gewrichtsklachten te verminderen.

MSM heeft een reputatie opgebouwd als middel om de gevolgen van gewrichts- en kraakbeenslijtage te verzachten.

Onderzoeken hebben aangetoond dat MSM een significante vermindering van ontstekingsvorming in het lichaam teweeg kan brengen.

Het remt eveneens de afbraak van kraakbeen, het sponsachtige weefsel dat de uiteinden van botten in de gewrichten beschermt tegen wrijving en schokken (1).

Een onderzoek onder 100 mensen onder de 50 liet zien dat suppletie van 1200mg MSM poeder leidde tot een vermindering van gewrichtspijn, stijfheid en zwelling in de gewrichten, in vergelijking met een placebo (2).

De groep die MSM kreeg toegediend ervaarde tevens een betere kwaliteit van leven waarbij ze minder problemen hadden met bewegen, wandelen en uit bed komen.

Een andere onderzoek onder 32 mensen met lage rugpijn liet zien dat het nemen van een glucosamine-supplement met MSM een significante vermindering van stijfheid van de onderrug en onderrugpijn tijdens het bewegen (3).

2. MSM heeft ontstekingsremmende effecten

De ontstekingsremmende effecten van MSM zijn uitgebreid onderzocht en gerapporteerd in de wetenschappelijke literatuur.

Onderzoekers denken dat MSM het eiwitdeeltje NF-kB afremt. NF-kB is betrokken bij ontstekingsvorming in het lichaam. Wanneer dit eiwit teveel wordt geactiveerd dan kan er chronische ontstekingsvorming ontstaan. MSM helpt mogelijk om dit proces af te remmen (4).

Daarnaast vermindert MSM ook de aanmaak van cytokinen zoals tumor necrose factor apha (TNF-a) en interleukine 6 (IL-6), wat eveneens eiwitten zijn die sterk in verband staan met chronische ontstekingsvorming (5).

Daarnaast kan MSM bijdragen aan het verhogen van glutathion. Glutathion is de “moeder der antioxidanten” die door je lichaam kan worden aangemaakt. Dit komt omdat MSM zwavel bevat. Zwavel is een belangrijk onderdeel van het aminozuur cysteïne, wat op haar beurt weer een bouwsteen is van glutathion.

Dit is onder vastgesteld bij een onderzoeken waarbij het toedienen van MSM aan muizen met maagzweren een significante vermindering van inflammatoire cytokinen teweegbracht, terwijl het ook de hoeveelheid glutathion stimuleerde (6).

Een ander onderzoek onder 40 fysiek actieve mannen liet zien dat het nemen van 3 gram MSM voor een intensieve sportsessie de aanmaak van ontstekingsbevorderende cytokinen verminderde en het liet tevens zien dat er minder activatie was van immuuncellen, in vergelijking met placebo (7).

3. MSM kan helpen spierherstel te bevorderen

Tijdens intensieve oefeningen ontstaat er schade aan de spieren en tevens is er oxidatieve stress (8).

Dit zorgt ervoor dat sporters naderhand spierpijn ervaren, hetgeen ervoor kan zorgen dat de prestaties minder worden in de daarop volgende trainingssessies.

MSM ondersteunt op een natuurlijke manier spierherstel door ontstekingsvorming te verhelpen en oxidatieve stress te verminderen.

Een onderzoek onder 18 mannen liet zien dat het nemen van 50 milligram MSM per kilo lichaamsgewicht gedurende 10 dagen zorgde voor een significante vermindering van door inspanning veroorzaakte spierschade. Tevens namen de onderzoekers waar dat er een verhoogde activiteit was van antioxidanten na het rennen van 14 kilometer (9).

Bij een onderzoek onder 22 vrouwen kregen proefpersonen 3 gram MSM of een placebo in de drie weken voorafgaande aan een halve marathon. De groep die MSM kreeg toegediend had minder last van spierpijn en gewrichtsklachten dan de placebgroep (10).

Een ander onderzoek onder sportieve mannen liet zien dat het nemen van 3 gram MSM per dag gedurende twee weken leidde tot lagere IL-6 (interleukine 6) waarden en minder spierpijn na het volgen van intensieve krachttrainingssessies (11).

4. MSM helpt met het verlichten van artritisklachten

Artritis is een aandoening waarbij ontstekingen zorgen voor pijn, stijfheid en een verminderde mobiliteit van gewrichten.

Aangezien MSM krachtige ontstekingsremmende eigenschappen heeft, wordt het vaak ingezet als alternatief voor medicijnen om artritisgerelateerde klachten te verhelpen.

Een onderzoek onder 49 mensen met artrose aan de knieen namen gedurende 12 weken een dagelijkse dosering van 3,4 gram MSM. Zij merkten dat pijn verminderde, stijfheid minder werd en dat beweeglijkheid verbeterde in vergelijk met placebo (12).

Ook lijkt MSM een goed aanvulling te zijn op andere gewrichtssupplementen zoals glucosamine, chondroïtine en boswelia.

Indonesisch onderzoek onder 147 personen met artrose liet zien dat een supplement met MSM, glucosamine en chondroïtine effectiever was in het bestrijden van gewrichtsklachten dan een supplement met louter glucosamine en chondroïtine (13).

Een onderzoek aan de Universteit van Bari onder 120 patiënten met artrose aan de knieën liet zien dat een supplement dat 5 gram MSM in combinatie met 7 gram Boswelia extract effectiever was in het bestrijden van gewrichtsklachten dan een supplement met alleen glucosamine en chondroïtine (14).

5. MSM kan hooikoortsklachten verminderen

Hooikoorts is een allergische reactie die waterige ogen, niezen, jeuk, een loopneus of juist een verstopte neus kan veroorzaken (15).

Typische triggers van hooikoorts zijn huidschilfers van dieren, pollen en schimmel.

Na blootstelling aan een allergeen komen ontstekingsbevorderende stofjes vrij, zoals prostaglandinen en cytokinen. Dit kan tot vervelende symptomen leiden.

Onderzoeken tonen aan dat het nemen van MSM een effectieve manier kan zijn om deze klachten tegen te gaan.

Een onderzoek onder 50 mensen met hooikoorts liet zien dat een dosering van 2,6 gram per dag gedurende 30 dagen leidde tot een vermindering van symptomen als jeuk, verstopping, kortademigheid, niezen en hoesten (16).

Daarnaast merkten de proefpersonen dat ze energieker waren.

6. MSM ondersteunt het immuunsysteem

Je immuunsysteem bestaat uit een gespecialiseerd netwerk van weefsels, cellen en organen die helpen jouw lichaam te beschermen tegen ziekte.

Factoren zoals stress, bepaalde aandoeningen, een slecht dieet, slaapgebrek of een sedentaire leefwijze kunnen ervoor zorgen dat je immuunsysteem minder sterk is.

Zwavelverbindingen zoals MSM spelen een belangrijke rol in de gezondheid van jouw immuunsysteem (17)

Zo is MSM bijvoorbeeld effectief in het verminderen van ontstekingen die jouw immuunsysteem kunnen verzwakken. Eerder in dit artikel zijn de ontstekingsbevorderende eiwitten zoals IL-6 en TNF-a benoemd. MSM verlaagt de hoeveelheid van deze eiwitten in het lichaam.

Daarmee vermindert het dus ook ontstekingsvorming die het immuunsysteem kan dwarsbomne.

Ook is de rol die MSM speelt als bouwsten van de antioxidant glutathion een belangrijke rol bij het ondersteunen van het immuunsysteem.

7. MSM ondersteunt de huid

Keratine is eiwit dat een belangrijke bouwsteen vormt voor huid, haar en nagels.

Keratine bevat immers grote hoeveelheden cysteïne. Cysteïne is een zwavelhoudend aminozuur, en MSM voorziet het lichaam van zwavel om dit aminozuur te vormen.

Daarmee kan MSM dus de gezondheid van huid, haar en nagels ondersteunen doordat het de productie van keratine ondersteunt.

Tegelijkertijd speelt de ontstekingsremmende werking van MSM een rol bij het tegengaan van rimpelvorming. Ook bij andere aandoeningen waarbij ontstekingen een rol spelen, zoals rosacea of acné, kan MSM een rol spelen (18)

 

MSM wordt voor ontzettend veel dingen ingezet.

MSM wordt in de alternatieve / orthomoleculaire geneeskunde toegepast om de volgende symptomen en klachten te bestrijden (en het zijn er nogal een aantal!):

  • chronische pijn,
  • osteoartritis
  • gewrichtsontsteking
  • reumatoïde artritis
  • osteoporose
  • slijmbeursontsteking
  • peesontsteking
  • spierpijn
  • spierkramp
  • huidaandoeningen
  • haaruitval
  • rimpels
  • bescherming tegen zonnebrand
  • oogontsteking
  • mondhygiëne
  • wondheling
  • allergie
  • neusloop
  • allergische sinusitis
  • gevoeligheid voor geneesmiddelen
  • chronische constipatie
  • zuurbranden
  • zweren
  • diverticulosis
  • PMS
  • stemmingswisselingen
  • obesitas
  • problemen met de bloedcirculatie
  • hoge bloeddruk
  • diabetes type 2
  • cystitis
  • leverdisfunctie
  • Alzheimer
  • snurken
  • longproblemen inclusief enfyceem en longontsteking
  • chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
  • auto-immuunziekten
  • oogontsteking
  • membraanontsteking
  • beenvliesontsteking
  • gewrichtsontsteking
  • beenkramp
  • bindweefselproblemen
  • migraine
  • hoofdpijn
  • kater
  • parasitaire infecties van het darm- en urinekanaal
  • insectenbeten
  • stimulator voor het immuunsysteem

Wil je je verdiepen in de verschillende toepassingen van MSM? Dan is er een interessant boek dat het lezen waard is. Verkrijgbaar bij Amazon.

 

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]