Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

[Lockdown Life #4] Kappers weer open?! Deze voedingsstoffen zijn goed voor jouw haren!

Het nieuws zal je vast niet ontgaan zijn afgelopen week: de kappers mogen weer open!

Perfect moment om dus een te gaan bespreken hoe jij zelf ook jouw haren het beste kunt ondersteunen door middel van voeding.

Ik weet dat er op TV-reclames vaak wordt gesproken over shampoos die verrijkt zijn met verschillende vitaminen en mineralen. Het jammerlijke is echter dat opname van deze vitaminen door de haren zelf nihil is.

Als je jouw haren wilt ondersteunen met de juiste voedingstoffen is het zaak om ze met je voeding en suppletie binnen te krijgen.

Dus laten we eens snel gaan kijken welke voedingstoffen jij nodig hebt voor een weelderige, veerkrachtige en stralende bos haar.

Vitamine D

Wetenschappers hebben ontdekt dat Vitamine D mogelijk een rol speelt bij het stimuleren van haarzakjes om nieuwe haren te laten groeien. Haarzakjes zijn de poriën in de huid waarin haarwortels genesteld zijn. Onder invloed van hormonen en immuuncellen worden deze haarzakjes gestimuleerd of juist onderdrukt in hun vermogen om haren te laten groeien.

Vitamine D lijkt een stimulerende rol te kunnen spelen. (1)

Daarom is het mogelijk ook zo dat bij mensen die last hebben van haaruitval vaak wordt vastgesteld dat zij een tekort aan Vitamine D hebben. (2)

Overigens kun je ook een prima bos haar hebben en nog steeds te weinig Vitamine D aanmaken of binnenkrijgen. Veel mensen kennen een structureel Vitamine D tekort en het is daarom één van de eerste supplementen die op je lijstje zou moeten staan om te nemen.

Het is betrokken bij je immuunsysteem, hormoonhuishouding, spierenwerking en de sterkte van je botten.

Dan rest natuurlijk de vraag. Hoe kom je aan Vitamine D?

Je kunt dit doen door middel van een supplement.

Maar je kunt sowieso ook zorgen dat je meer buiten bent in het zonlicht. Je lichaam maakt namelijk Vitamine D aan uit zonlicht. Ook voedingsmiddelen zoals levertraan, eieren, vette vis en kalfs- en runderlever zijn bronnen van Vitamine D.

Vitamine C

Vitamine C mag uiteraard ook niet ontbreken in dit overzicht. Vitamine C is een belangrijke antioxidant, die beschermt tegen de schadelijk invloed van vrije radicalen.

Vrije radicalen kunnen zorgen voor zogenaamde “oxidatieve stress” in het lichaam, waarmee ze ook de haargroei kunnen verstoren. Vitamine C helpt dit te voorkomen. (3)

Maar naast deze rol als antioxidant speelt Vitamine C ook een cruciale rol in de aanmaak van collageen. Collageen is een belangrijk eiwit dat je haar veerkracht en stevigheid geeft.

Daarom zie je ook dat in een collageenproduct als Collageen Boost een dosering natuurlijk Vitamine C is toegevoegd om de aanmaak van collageen te ondersteunen.

En Vitamine C speelt zelfs nóg een rol bij de ondersteuning van haar groei. Vitamine C is namelijk belangrijk voor de opname van ijzer uit voeding. En ijzer is op haar beurt weer een belangrijk mineraal voor haargroei.

Er zijn verschillende manieren waarop je aan Vitamine C kunt komen. Uiteraard wordt fruit over het algemeen als voornaamste bron van Vitamine C gezien.

Volg je echter een keto/koolhydraatarme eetwijze dan zit je natuurlijk niet te wachten op een perzik of sinaasappel die bomvol fructose (suikers) zit. Je kunt dan ook overwegen om low carb groenten te eten die ook Vitamine C bevatten, zoals paprika’s bijvoorbeeld.

Daarnaast kun je ook kiezen voor het eten van overwegend rood fruit, dat minder suikers bevat. Voor meer informatie hierover kun je het artikel met 11 Reden om Rood Fruit te Eten tijdens het Keto Dieet lezen op Keto.nl.

Rood fruit is bron van Vitamine C die minder koolhydraten bevat dan andere fruitsoorten

Vitamine E

Evenals Vitamine C kent Vitamine E een werking als antioxidant.

Daarmee draagt het bij aan de gezondheid van weefsels en membranen in het hele lichaam. In die rol is het belangrijk voor functioneren van hart en bloedvaten, het immuunsysteem en het gezichtsvermogen

En het speelt dus mogelijk ook een rol in haargroei.

Een onderzoek liet zien dat mensen met haarverlies tot 34,5% verbetering in haargroei zagen nadat ze Vitamine E hadden genomen gedurende 8 maanden. De controlegroep die een nepmiddel (placebo) kreeg hadden vrijwel geen toename in haargroei. (4)

Goede bronnen van Vitamine E zijn bijvoorbeeld amandelen, tomatenpuree, eieren, orgaanvlees en vis.

Belangrijk om op te letten wanneer je een Vitamine E supplement wilt gaan gebruiken: zorg ervoor dat je vorm van natuurlijke Vitamine E neemt zoals “alfa-tocoferol”. Deze vorm is een tikkeltje duurder dan de synthetische “dl-alfa-tocoferol”. Voordeel is wel dat je lichaam de natuurlijke variant beter weet op te nemen en te benutten.

IJzer

Onder het kopje Vitamine C kwam dit mineraal al even aan bod. Vitamine C is namelijk belangrijk voor de opname van ijzer.

IJzer is een belangrijk mineraal dat rode bloedcellen helpt om zuurstof te transporteren naar je cellen. En uiteraard dus ook naar de cellen in je haarzakjes.

Een tekort aan ijzer is dan ook een veelgenoemde oorzaak van haartuitval, met name bij vrouwen. In verscheidene onderzoeken is deze rol van ijzer aangetoond (5)(6)(7)(8).

IJzer zit o.a. in groene bladgroenten, noten, gedroogde vruchten, boekweithoning, orgaanvlees, vis, rood vlees, gevogelte en eieren.

Wil je een ijzersupplement nemen kies dan het liefste voor een ijzerbisglycinaat. Dit is een zeer goed opneembare vorm van ijzer, waarbij het mineraal is gekoppeld aan twee deeltjes glycine (een aminozuur).

Ook is het raadzaam om eerst Vitamine C te nemen voordat je aan een ijzersupplement begint. Het kan namelijk zijn dat je wel voldoende ijzer binnenkrijgt uit je voeding, maar dat de opname niet optimaal is. Hier kan Vitamine C je bij helpen.

Zink 

Zink speelt een hele belangrijk rol bij de aanmaak van haarweefsel en het herstel daarvan. Ook helpt zink om de olieklieren rondom de haarzaakjes om goed te blijven functioneren.

Net zoals een ijzertekort is een zinktekort ook een bekende oorzaak van haaruitval (9)(10).

Er zijn verschillende onderzoeken waarbij het gebruik van een zinksupplement bijdroeg aan het verminderen van haaruitval (11)(12).

Wanneer je een zinksupplement neemt dan is het belangrijk om deze gezamenlijk met koper in te nemen. Zink en koper zijn elkaars “antagonisten” en ze houden elkaar in balans. Zink helpt het immuunsysteem en het herstellend vermogen van huid en haar. Koper is een betrokken bij de vorming van bindweefsel en ook bij de vorming van pigment voor het haar. Koper geeft dus kleur aan je haar!

Bij voorkeur neem je zink en koper dus in combinatie. Om deze reden bevat de Ultimate Detox formule van Foodie naast zink ook een dosering koper.

Biotine (Vitamine B8) 

Biotine is belangrijk voor een gezonde huid, gezond haar en gezonde nagels. Mogelijk helpt het ook om het grijs worden van het haar tegen te gaan.

Er zijn onderzoeken die een tekort aan biotine in verband brengen met haaruitval bij mensen (13).

Het is effectief om haaruitval tegen te gaan, vooral bij mannen. Maar, hier dient wel bij te worden opgemerkt dat het géén wondermiddel is dat erfelijke kaalheid weet te stoppen.

Vitamine A

Elke cel in jouw lichaam heeft Vitamine A nodig om te kunnen groeien.

En dit geldt dus zeker ook voor haarcellen, wat zelfs het snelstgroeiende weefsel van het menselijk lichaam is!

Vitamine A helpt de huidklieren om een olie-achtige substantie aan te maken: talg.

Talg wordt ook wel huidsmeer genoemd en het is belangrijk om uitdroging van de huid en het haar tegen te gaan. Tevens biedt het bescherming tegen infecties door bacteriën en schimmels.

Vitamine A komt vooral voor in dierlijke producten als eieren en bijvoorbeeld ook kabeljauwlever. Plantaardige voedingsmiddelen zoals pompoen, zoete aardappelen en wortels zijn een bron van bèta-caroteen, een stofje wat je lichaam kan omzetten in Vitamine A.

PABA

PABA is een afkorting die staat voor “para-aminobenzoëzuur”). Het wordt beschouwd als een B-vitamine, maar in principe is het een aminozuur dat je lichaam zelf ook kan aanmaken. Het is betrokken bij de productie van rode bloedcellen en witte bloedcellen.

Maar waar het ook een rol bij speelt is aanmaak van melanine (pigment). Daarmee biedt het de huid bescherming tegen de zon en het speelt ook een rol bij het geven van kleur aan je haar. PABA kan een rol spelen bij het bestrijden van het grijs worden van je haren.

PABA speelt een rol bij het behouden van pigmet in je haren. Het kan hierbij het grijs worden van haren tegengaan.

Eiwitten

Tot op heden zijn in dit artikel alleen maar vitaminen en mineralen besproken.

Maar alle eerder genoemde voedingstoffen zijn nergens zonder de cruciale bouwstenen waarvan haren uiteindelijk moeten worden gemaakt: eiwitten.

Eiwitten voorzien je lichaam van de aminozuren (bouwsteentjes) die nodig zijn om haarweefsel te kunnen maken. Vitaminen en mineralen zorgen vervolgens dat deze aminozuren op de juiste manier worden gebruikt.

Sommige eiwitbronnen – zoals collageen – bevatten specifieke aminozuren die belangrijk zijn voor de aanmaak van haarweefsel.  Zo bevat collageen het aminozuur glycine, dat een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van collageenweefsel voor het haar.

Ook bevat collageen het aminozuur proline, dat net als glycine belangrijk is bij de ontwikkeling van collageen door het lichaam.

Je kunt deze specifieke aminozuren binnenkrijgen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een hoogwaardig collageenpoeder.

Deel je tips!

Heb jij nog aanraders voor het behoud van een gezonde en stralende bos haar? Laat het weten in een reactie onder dit artikel!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

3 reacties Plaats reactie

  1. Hoi,

    Ik wil drie potten collageen bestellen maar lukt me niet 9m 8n te loggen. Ww veranderd, bijgewerkt maar helpt allemaal niet.

    Beantwoorden
    • Hoi Liesbeth,

      Ik zie dat het je inmiddels gelukt is! 🙂

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]