Schrijf je in en ontvang een
GRATIS Keto Weekmenu.

Ontdek alle voordelen van Keto door DIRECT te beginnen met ons kant-en-klare weekmenu.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

[Lockdown Life #3] Wandel de lockdown door 8 Redenen om te Wandelen

De lockdown staat voor veel mensen synoniem voor binnenzitten, stilzitten en weinig beweging.

Met sportscholen die dichtzijn en sociale contacten die behoorlijk zijn ingeperkt vallen er natuurlijk belangrijke aanleidingen weg om de deur uit te gaan en in beweging te komen.

Het jammerlijke hieraan is dat beweging juist ontzettend belangrijk is voor jouw immuunsysteem (en nog veel meer, zoals je zometeen in dit artikel gaat ontdekken).

Door in beweging te komen stimuleer je jouw immuunsysteem. En dat is nou nét wat iedereen goed kan gebruiken.

Maar zoals ik al zei, een wandeling herbergt nog meer gezondheidsvoordelen. Op mentaal en fysiek vlak.

Dus laten we eens gaan kijken wat een dagelijkse wandeling voor jou kan betekenen.

1. Geef jouw immuunsysteem een boost

Laten we maar gelijk beginnen met het gezondheidsvoordeel dat ik al heb genoemd. Het beteft jouw immuunsysteem.

Beweging stimuleert het immuunsysteem. En dit is ook uit onderzoeken gebleken.

Aan een universiteit in North Carolina in de Verenigde Staten hebben ze hier een interessant onderzoek naar gedaan.

Tijdens het griepseizoen werden 1000 volwassenen gevolgd en hun gegevens werden genoteerd. Uit deze gegevens bleek dat diegenen die dagelijks 30 tot 45 minuten op een normaal tempo wandelden 43% minder dagen ziek waren. (bron)

Daarbij hadden ze ook minder infecties aan de luchtwegen.

En als ze wél ziek werden, dan bleek dat de symptomen minder erg waren.

Dit bevestigt de stelling dat beweging (en dus ook wandelen) een positief effect heeft op het immuunsysteem.

2. Kan gewrichtspijn tegengaan.

Wandelen kan helpen om gewrichtspijn tegen te gaan. Mensen met bijvoorbeeld heup- of knieklachten kunnen hier dus baat bij hebben.

Dit komt omdat de rustige beweging van wandelen ervoor zorgt dat gewrichten gesmeerd worden en soepeler worden. Ook worden de spieren rondom de gewrichten sterker, zodat ze de gewrichten beter kunnen ondersteunen.

3. Kan helpen om je bloedsuikerspiegel te verlagen

Ken je dat? Dat je met vrienden/familie flink getafeld hebt en dat je het liefste even een klein wandelingetje zou maken om het eten te laten zakken?

Wandelen na het eten kan ook nog een ander voordeel hebben.

Een kleinschalig onderzoek uitgevoerd voor de Amerikaanse Diabetes Vereniging liet zien dat een korte wandeling van 15 minuten na de maaltijden (ontbijt, lunch en diner) ervoor zorgde dat de bloedsuikerspiegel beter op niveau was dan bij één lange wandeling van 45 minuten. (bron)

Dit suggereert dus dat een wandeling ná het eten een effectieve manier is om de bloedsuikerspiegel te verbeteren.

4. Verbetert jouw humeur

Zoals gezegd: wandelen is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest.

Verschillende onderzoeken laten zien dat wandelen angstgevoelens, depressie en een negatief humeur kan verminderen. Ook kan het bijdragen aan beter gevoel van eigenwaarde / zelfvertrouwen. (bron)

5. Geeft je energie

Wanneer je gaat wandelen dat zorg je ervoor dat je bloed gaat circuleren door je hele lichaam. Dit zorgt er ook voor dat er meer zuurstof rondgaat in je lijf.

Het resultaat van deze toegenomen circulatie van zuurstof is dat je je energieker voelt.

Tevens zorg een wandeling ervoor dat bepaalde hormonen als cortisol en epinefrine gaan circuleren. Ook zij werken energieopwekkend.

6. Goed voor je hart

Wanneer je minstens 30 minuten per dag wandelt, 5 dagen per week, dan kan dit de kans op hartaandoeningen verminderen met zo een 19%. Dit blijkt uit Australisch onderzoek. (bron)

De onderzoekers denken dat langer wandelen dan deze 30 mogelijk een nóg beter effect heeft op de gezondheid van je hart.

Een goede reden dus om een extra groot blokje om te lopen!

7. Goed voor metabolisme

Wanneer je gaat wandelen dat stook je jouw verbrandingsoven op.

Oftewel: je verbrandt meer calorieën.

Dit komt uiteraard omdat je lichaam energie nodig heeft om je lichaam in beweging te krijgen.

Door dagelijks te wandelen kun je op termijn dus ook gewicht gaan verliezen. Handig in de strijd tegen de zogenaamde “coronakilo’s”

8. Creatief denken

Wandelen kan ervoor zorgen dat je rust in je hoofd krijgt en dat je ook meer creatief kunt gaan denken.

Ken je dat fenomeen dat mensen onder de douche vaak briljante ingevingen krijgen? Wandelen heeft eenzelfde effect.

Een onderzoek dat bestond uit 4 experimenten vergeleek de creativiteit van “zittenden mensen” en “wandelende mensen”.

Daaruit bleek dat wandelaars – met name zij die buiten wandelen – beter zijn in het bedenken van nieuwe en creatieve ideeën. (bron)

Tot Slot

Eigenljik zijn er bijna geen redenen te bedenken om niet regelmatig een wandeling te maken.

Voor je fysieke gesteldheid, voor je immuunsysteem, voor je humeur en voor je creatieve geest. Het is dé therapeutische activiteit bij uitstek.

En juist NU tijdens lockdown is dit therapeutische effect zelfs nóg belangrijker dan ooit.

Dus trek je wandelschoenen aan, zet een muts op, trotseer de kou en zet jezelf in beweging.

Bon Voyage!

Elke Vrijdag Nieuwe Paleo / Keto Recepten in je Mailbox

Op dit moment halen 50.988 mensen elke week nieuwe inspiratie uit onze gratis recepten. Wil je ook op de hoogte blijven vul hieronder je beste e-mail adres in (en je ontvangt tevens ons gratis Keto Weekmenu).

2 reacties Plaats reactie

  1. Dank je wel Dennis.
    Ik wandel elke dag als het kan.
    Want ik wacht op een knieoperatie die nu is uitgesteld ivm zoveel Corona patiënten.
    Ook bedankt nog voor de heerlijke recepten.
    Nieuwjaarsgroet van
    Johanna
    Den Haag.

    Beantwoorden
    • Goedemiddag Johanna,

      Goed dat je elke dag probeert een wandeling eruit te persen. Ik hoop dat je knieklachten snel verholpen kunnen worden.

      En ook belangrijk: Ik hoop dat je goed herstelt van de operatie.

      Vaak is de operatie zelf is het “makkelijkste” gedeelte, de revalidatie naderhand is het onderdeel waar jouw wilskracht en discipline het meeste wordt getest.

      Maar dat gaat vast wel goed komen!

      Groetjes uit Helmond 🙂

      Beantwoorden

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel

Deel dit artikel op social media met vrienden!

["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"]
[m]
[m]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
["January", "February", "March", "April", "May", "June", "July", "August", "September", "October", "November", "December"]
[m]
[m]